افت فروش فولاد

به دنبال کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در اروپا و افت شدید در حاشیه سود تولید ورق‌های فولادی نیز انجمن فولاد اتحادیه اروپا، خواستار افزایش محدودیت‌های واردات فولاد شده‌اند.

به دنبال شیوع کرونا در جهان تحلیل‌های مختلفی از تاثیرات آن بر بازار فولاد و صنایع پایین‌دستی آن به چشم می‌خورد. در ادامه این گزارش سعی داریم تا تحلیل‌های مختلف در این زمینه را ارائه کنیم.

اتحادیه جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از میزان تولید ماهانه فولاد ۶۴ کشور جهان اعلام کرد که میزان تولید فولاد جهان در ماه مارس به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی کارخانجات با ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

همچنین میزان تولید فولاد جهان در ۳ ماهه نخست امسال نیز با ۱.۴ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۴۳ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که بر خلاف روند جهانی، تولید فولاد ایران در ماه مارس امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۴.۱ درصد رشد به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسیده است. همچنین میزان تولید فولاد ایران در ۳ ماهه نخست امسال میلادی با ۱۳.۲ درصد رشد نسبت به سه ماهه مشابه پارسال به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

ایران در این فهرست جزء ۱۰ کشور عمده تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد. در میان ۱۰ تولید‌کننده عمده فولاد جهان جز ایران و ترکیه همگی کشورها (چین، هند، ژاپن، امریکا، روسیه، کره جنوبی، برزیل و آلمان) شاهد کاهش بوده‌اند. ترکیه نیز شاهد رشد اندک ۴.۱ درصدی بوده است. بدین ترتیب ایران در ماه مارس ۲۰۲۰ بیشترین رشد تولید فولاد جهان را در بین ۱۰ کشور نخست این جدول به خود اختصاص داده است.

تقاضا برای خرید فولاد کاهش یافته است

در همین ارتباط نشریه استار مالزی نیز در گزارشی عنوان کرده است که با توجه به بحران کرونا در جهان تولید توانسته روند مناسب خود را حفظ کند اما تقاضا درباره خرید فولاد با توجه به تعطیلی‌های گسترده به شدت روند نزولی داشته است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ نیز سطح تقاضا برای فولاد پائین بود و پیش از آغاز بحران کرونا، کارشناسان از افزایش سطح تقاضا در سال ۲۰۲۰ (امسال میلادی) خبر داده بودند.

بر اساس پیش این نشریه، با توجه به روند فعلی و در خوشبینانه‌ترین حالت، صنعت فولاد در کشورهای مختلف در پایان امسال میلادی می‌تواند به روند سابق خود بازگردد اما ادامه بحران کرونا، این بازگشت را به تعویق می‌اندازد.

کاهش تقاضا برای خرید محصولات فولادی در اروپا

به دنبال کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در اروپا و افت شدید در حاشیه سود تولید ورق‌های فولادی نیز انجمن فولاد اتحادیه اروپا، خواستار افزایش محدودیت‌هاید واردات فولاد شده‌اند.

همچنین انجمن فولاد اتحادیه اروپا در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اروپا، به تبعات کووید ۱۹ اشاره کرده و گفت این عامل سبب خالی شدن دفتر سفارشات، اجبار به کاهش گسترده تولید، توقف فعالیت مجتمع‌ها، کوتاه کردن ساعات کار و اخراج موقت کارگران در صنعت فولاد اتحادیه اروپا شده است.

اجرای قرنطینه در کشورهای اروپایی موجب تعطیلی اغلب کارخانه‌ها و شرکت‌ها و فشار بر صنعت فولاد این قاره شده است.

کرونا بازار فولاد را کوچک می‌کند

در همین ارتباط مهرداد اکبریان، رئیس انجمن صادرکنندگان سنگ آهن ایران در ارتباط با تاثیرات ویروس کرونا بر بازار فولاد و سنگ‌آهن گفت: شیوع ویروس سبب به خطر افتادن بیشتر بازارهایی که با فولاد سر و کار دارند خواهد شد و این بازار را به دلیل کاهش عملیات‌های ساختمانی و عمرانی به سمت کوچک شدن بازار چه در داخل و چه در خارج از کشور پیش خواهد برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 4 =

error: Content is protected !!